AR 5.2: Optimér tværgående processer efter fælles mål

Fra Den Fælleskommunale Rammearkitektur
Skift til: Navigation, Søgning
Status for AR 5.2: Optimér tværgående processer efter fælles mål
En del af Statusboks-optaget-label.png
Status for INFO-side Klar, senest opdateret 20-02-2019
Status ift. Rammearkitekturen Optaget
Gyldighed Godkendt af Kommunernes It-Arkitekturråd27. møde d. 7. december 2017
Kontakt Peter Thrane og Peter Falkenberg, Digitalisering og Teknologi, KL
Princip 5: Processer optimeres på tværs

Digitale løsninger udarbejdes med borgere og virksomheder som udgangspunkt, så serviceforløb opleves sammenhængende på tværs af myndigheder.

Læs mere om Arkitekturprincipper og -regler

Arkitekturregel

Tværgående processer optimeres med udgangspunkt i fælles mål for sammenhængende, effektive og værdiskabende arbejdsgange.

Det betyder at:

  • Projekter optimerer de tværgående processer ud fra de fælles mål for hver proces og dokumenterer dem efter aftalt metode, inklusive relevante hændelser, aktiviteter og beslutningsregler i processerne. Dokumentation udstilles og deles, så den kan genbruges, hvor processer er generiske og kan implementeres i flere organisationer.
  • Projekter sikrer, at de berørte myndigheder opstiller et sæt af fælles kvalitetsmål og målepunkter, som skal være styrende for, hvordan aftalte tværgående processer optimeres. Fx vedr. kvalitet, ressourceforbrug, ventetid, gennemløbstid og konkrete krav til aktiviteter. Der udarbejdes aftaler, der tydeliggør, hvem der har ansvar for hvad i de tværgående processer.

Uddybning

I forlængelse af målsætningen i den fælleskommunale digitaliseringsstrategi, bør kommunen opstille fælles kvalitetsmål og målepunkter på tværs af fagdomæner. Disse mål skal være styrende for projekterne, således at man undgår suboptimering og silotænkning.

Eksempler

  • I KL’s arbejdsgangsbank findes pt ca. 40 generiske processer. Disse bliver publiceret forår 2019

Læs også/Links

Noter