Selvbetjeningsmønster

Fra Den Fælleskommunale Rammearkitektur
Skift til: Navigation, Søgning
Statusboks-optaget.png
Del af Rammearkitektur V1.0
Selvbetjeningsmønster
Status-1.png
V. 5738
Om Status


Om Selvbetjeningsmønster

Fejl ved oprettelse af thumbnail: Filen mangler
Selvbetjeningsmønster

Som led i EDS-projektet [1] er der udarbejdet et mønster for en tværgående proces. Formålet med selvbetjening mønstret er, at det vil kunne anvendes for alle selvbetjeningsløsninger, og det leder brugeren hen til den selvbetjeningsløsning, som brugeren skal anvende.

Brug af Selvbetjeningsmønster

Vi forestiller os

  • at mønstret implementeres af de nuværende leverandører af selvbetjeningsløsninger
  • at applikationsservices stilles til rådighed for leverandørerne af myndighederne i fællesskab
  • at services gøres tilgængelige
    • for borgerne på borger-/virksomhedsportaler (som borger.dk, virk.dk og sundhed.dk),
    • på kommunale som andre myndigheders hjemmesider, samt
    • relevante interesseorganisationers hjemmesider (som ældresagen, handicaporganisationer, forældre og samfund) o.lign.

Mønsterets anvendelse af byggeblokke

Selvbetjening mønster.png

Trin Beskrivelse Byggeblokke IT-system
Logger på

Person logger på, og bliver hermed bruger. Person kan være borger, medarbejder i virksomhed eller aktør i organisation.

  • NemLogin
Benytter fuldmagt

Her kan bruger give en anden person fuldmagt til en opgave eller udnytte en allerede oprettet fuldmagt. Det kan også være, at bruger gemmer en samtykkeerklæring, som giver myndigheden tilladelse til at indhente oplysninger fra grunddata mv. Her kan processen stoppe, hvis brugeren kun skal give en anden person rettighed, samtykkeerklæring osv.

  • Fællesoffentlig fuldmagtsløsning
Fremfinder personoplysninger Personens bopæl, husstand og relationer til andre personer. Relevante myndigheder og institutioner i personens nærområde kan findes med udgangspunkt i bopæl.
  • Grunddata[2]
  • Serviceplatformen[3]
Fremfinder partsrelationer Brugeren kan få en oversigt over personens engagement (opgaver) med myndigheden/myndighederne, og han kan tage udgangspunkt i en af disse oplysninger for at påbegynde en opgave.

Partskontakt indeholder personens engagement med myndigheden: Sager og deres status, ydelser, korrespondance. Realiseret med KMD-Sag, SAPA eller MinRude/Genvej. Svarer til et CRM-system (Costomer relations management). Kan også sammenlignes med track and trace.

Denne service vil være den selvbetjeningsdel, der giver adgang til egen sag – sagens dokumenter og dens status.

Når der sker nyt i sagen – f.eks. en afgørelse - vil partskontakt indeholde besked om, at der er sendt et dokument til Digital Post med afgørelsen. Der er ingen planer om at realisere en egentlig partskontakt.

Fremfinder opgave Hvis brugeren ikke har valgt en eksisterende opgave, kan brugeren her vælge, hvilken opgave det drejer sig om.

Bruger tilbydes relevante søgeord og livssituationer, som er opsat i forhold tilden indhentede kontekst. Mulige opgaver kan kvalificeres ved sortering efter den allerede hentede kontekst om person, husstand, personrelationer og adresse. Der kan også suppleres med grunddata om ejerforhold, tegningsretter fra Virksomhed og ansættelsesforhold fra Indkomst.

Fremfinder løsning Her findes den it-løsning (blanketløsning, selvbetjeningsløsning, portal o.l., der understøtter den konkrete opgave for den pågældende myndighed.)

Oplysninger om bruger, person, husstand, opgave og myndighed, der overføres til løsningen evt. som SAML2 parametre. Herefter kan løsningen startes.

Se også Sagsprocesmønster for behandling af modtagne henvendelser.

Referencer

  1. http://www.kombit.dk/eds
  2. http://www.digst.dk/Loesninger-og-infrastruktur/Grunddata
  3. http://www.kombit.dk/serviceplatform